Sociale verkiezingen van 2020: het is (nu al) tijd om eraan te denken.
Gepost op 16 november 2018Voor zover de volgende sociale verkiezingen inderdaad in mei 2020 plaatsvinden zoals gewoonlijk, betekent dit dat de procedure in werkelijkheid al in december 2019 zal starten.
Waarom hebben we het nu al over de sociale verkiezingen van 2020, vraagt u zich misschien af? Terwijl het sociale nieuws niet ontbreekt aan "van de dag"-thema's zoals mobiliteitsbonussen, cash voor auto's, de GDPR, de nieuwe bepalingen over bedrijfsgeheimen, enz...
Om te bepalen of een onderneming al dan niet een ondernemingsraad (OR) of een comité voor preventie en bescherming op het werk (CPPT) moet oprichten, moet namelijk worden nagegaan of de drempels van respectievelijk 50 of 100 werknemers worden overschreden op het niveau van een bepaalde "technische operationele eenheid" (UTE).
Het feit is dat om te bepalen of een bedrijf al dan niet een ondernemingsraad (OR) of een comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) moet oprichten, het noodzakelijk is te beoordelen of de drempels van respectievelijk 50 of 100 werknemers worden overschreden op het niveau van een gegeven "technische exploitatie-eenheid" (TEE).
Kortom, de TEE is een entiteit die een zekere economische en sociale autonomie heeft. Soms komt het overeen met de juridische entiteit, maar in sommige gevallen kan een juridische entiteit meerdere TEE's hebben, en zelfs twee verschillende juridische entiteiten kunnen een TEE vormen.
Nu, voor zover de volgende sociale verkiezingen inderdaad in mei 2020 plaatsvinden zoals gewoonlijk, betekent dit dat de procedure in werkelijkheid al in december 2019 zal starten.
Dit houdt in dat er nu actie ondernomen moet worden en dat 2019 strategisch gezien op twee manieren belangrijk zal zijn.
Enerzijds zal de gemiddelde Dimona-aangifte van het laatste kwartaal van 2018 en de eerste drie kwartalen van 2019 bepalend zijn voor de vraag of de drempels van 50 of 100 werknemers voor het respectievelijk oprichten van het CPBW en de OR worden bereikt. Let op, in vergelijking met de vorige sociale verkiezingen zal de referentieperiode met een kwartaal worden vervroegd, aangezien vroeger alleen de vier kwartalen van het jaar voorafgaand aan de verkiezingen werden meegeteld. Voor bedrijven die dicht bij deze drempels liggen en de oprichting van een CPBW of OR willen vermijden, moet er dus nu al goed opgelet worden bij de instroom en uitstroom van werknemers gedurende deze periode, en zelfs externe consultants ingeschakeld worden. Bovendien zou het tweede kwartaal van 2019 cruciaal zijn voor het gebruik van uitzendkrachten, omdat het waarschijnlijk op dit laatste kwartaal is dat het gemiddelde aantal uitzendkrachten, exclusief vervangingscontracten, moet worden berekend en toegevoegd aan het gemiddelde van alle werknemers. Ook dit is een noviteit.
Anderzijds zal het ook belangrijk zijn om in 2019 te bepalen welke TEE's moeten worden meegenomen voor de drempelbepaling. In feite is een strategie om de oprichting van een CPBW of OR te vermijden ook door te spelen met de term TEE en ervoor te zorgen dat er meerdere TEE's zijn, die elk de drempel niet halen, enz. Maar het oprichten of behouden van afzonderlijke TEE's betekent, vooral voor concernen, dat men ervoor moet zorgen dat de sociale criteria, die voorrang hebben boven de economische criteria, goed worden nageleefd. Het is dus noodzakelijk om werknemerspopulaties zoveel mogelijk gescheiden te houden, bijvoorbeeld met een aparte leiding/management, verschillende contracten, reglementen en verzekeringen, in geografisch gescheiden lokalen, met een andere bedrijfscultuur, enz.
Bijvoorbeeld, als een bedrijf een ander bedrijf of een deel daarvan heeft overgenomen, kan het worden aangeraden om te wachten met het integratieproces tot na de sociale verkiezingen, of dit proces in ieder geval te vertragen.
Kortom, het is hoog tijd om de vraag van de sociale verkiezingen te onderzoeken en na te denken over de strategie van het bedrijf op dit gebied. Zeker omdat de beslissingen die nu worden genomen het bedrijf tot 2024 zullen binden.
In feite, wat betreft de sociale verkiezingen voor de OR en het CPBW, is, in tegenstelling tot de vakbondsdelegatie (afhankelijk van de sectoren), de beoordeling van de TEE en de drempels historisch en niet dynamisch. Dit betekent dat deze bepaling één keer in december 2019 zal plaatsvinden en dat wat er de volgende vier jaar ook gebeurt met de TEE of het aantal werknemers, geen invloed zal hebben. Dus als een bedrijf de 50 werknemers niet haalt in de referentieperiode, hoeft het geen CPBW op te richten tot 2024, zelfs als het na de verkiezingen de drempel zou overschrijden.
Een gewaarschuwd man...